Menu

Kroppsmedvetenhet och meditation

En annan metod som sägs bringa lugn till sinnet och frid i kroppen är olika former av meditation.

Enligt många hjälper meditation till att förhindra eller dämpa stress samt att ge en förnimmelse av här och nu. Syftet med meditation är att släppa på tankarna och istället bara koncentrera sig på tystnad och låta saker och ting komma och gå. Inom den österländska läran har detta förekommit en lång tid redan, men här i västvärlden når man kulmen just nu. Det mediteras överallt. I parker, i hemmen, på stränderna och även på vissa arbetsplatser.women_on_beach_yoga_black_and_white1

Dock finns det inget vetenskapligt bevis som bevisar att meditation fungerar bättre än en vanlig, enkel avkoppling med en kopp te och en bra bok eller ett skönt bad. Andra tycker träning fungerar som meditation och en annan avkoppling kan helt enkelt vara att gå in på en spelsajt som vinnarum för att varva ned. Även under spelets gång kan tankarna som normalt mal i huvudet stanna upp, och det kan också räknas som sinnesfrid.

Hur gör man?

När man mediterar sitter eller ligger man ner bekvämt. Helst ska man sitta rak i ryggen, eftersom man riskerar att somna i liggande position. Många har händerna i knät med handflatorna uppåt och benen är ofta i lotusställning, dvs underbenen i kors. Sedan sitter man så i 20-30 minuter. I början kan man dock nöja sig med 10 minuter. Vissa fokuserar sedan antingen på en favoritplats, eller så låter man bara tankarna komma och gå utan att ta fäste i huvudet. Viktigt är att koncentrera sig på andningen. Andas lugnt och djupt och släpp ut luften ordentligt vid varje utandningstag. Flertalet personer föredrar också att sluta ögonen.

Hur ofta man väljer att göra detta, varierar från person till person, men de flesta som använder denna teknik, brukar ägna sig åt meditation några gånger i veckan, helst på morgonen innan alla göromål skall planeras, eller på kvällen när man behöver gå ned i varv. Dock inte för sent, så att man somnar direkt och tappar fokus. Även om meditation handlar om avkoppling är bibehållet fokus viktig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *