Menu

Olika typer av yoga

Inom yoga eftersträvar man att uppleva någon form av medvetenhet och närvaro samtidigt som man kopplar bort tankarna, men samtidigt har man i västvärlden DOYOUYOGA-Yoga-Videos-Yoga-Poses-How-Tos-and-Morefastnat för metoderna eftersom de innebär fysisk träning. Man har även anpassat de uråldriga teknikerna med nyare metoder.

Många kan känna ett flow på samma sätt inom andra träningsformer eller avkopplingsaktiviteter. Att ge sig ut och springa i spåret, sätta sig på en bänk i solen eller gå in på datorn och spela Roulette spel kan också ge avspänning och skingra tankarna. I yogan handlar det dock om att förena kropp och själ och inte sällan har det en religiös anknytning.

Kundaliniyoga

I kundaliniyoga används positioner, andningsövningar, meditation samt upprepning av ett mantra som man sjunger eller upprepar med eller utan yogamusik. Den har en religiös anknytning eftersom man anser att kroppen består av energikanaler, s.k. chakran som symboliserar gudar och gudinnor. Genom dessa chakran ska energin flyta obegränsat och tanken är att få kontakt med sin inre gudinna och väcka henne till liv. Kundaliniyoga är en form av tantriska övningar som också kan uppnås sexuellt i form av tantriskt sex.

Hatha Yoga

Detta är typen som blivit mest populär i västvärlden, tack vare sina mer eller mindre komplicerade kroppsställningar med styrd andning för att skapa en balans mellan kropp och sinne. Övningarna innehåller både stretchning och balans samt meditation och anses vara bra för smidighet och vighet. Det sägs också ge bättre sömn och mental klarhet.

Ashtangayoga

Ashtanga räknas som den mest krävande fysiska yogaformen och har både stående och sittande positioner som är ganska tuffa. Ställningarna kommer i turordning samtidigt som man andas djupt. Man behöver först behärska den första serien innan man kan gå vidare till nästa. Passen kan vara ganska svettiga, vilket gör att man kan bli trött efteråt.

Yin yoga

Yin yogan har mjukare och enklare rörelser som räknas som lätt stretchning och hålls mellan 3-5 minuter. Man vill istället för musklerna, träna bindväven, vilket gör att man inte går så djupt. Områden på kroppen som höfter och ländrygg har extra mycket bindväv och därför fokuserar man mest på dessa partier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *